Ha a régi csatornák már nem működnek: munkaerő toborzás Google és Facebook hirdetésekkel – tippek, költségek

Pár éve a munkaerőpiac keresleti piaccá változott. A munkáltatóknak sokszor nem a jelentkezők szűrése és válogatása jelent kihívást, hanem hogy egyáltalán legyen jelentkező. A magyar  (és nemzetközi) online hirdetési piac legnagyobb szereplőinek eszközei az állások hirdetésére is adnak megoldást, amiket bármely cég gyorsan a toborzási eszköztár részévé tehet.

(Mindez kapcsolódik az employer branding-hez is, ami a toborzásnál messze komplexebb terület, ezért most maximum csak érinteni fogjuk a posztban.)

 

Még mielőtt hirdetni kezdünk

Ideális esetben a cég saját weboldalán van egy szekció, ahova fel vannak töltve az állások. Ideális esetben van űrlap is, ahol a munkaerő jelentkezni tud az állásra. De minimum egy email cím, amire el lehet küldeni az önéletrajzot. Ahhoz,

hogy tudjuk, melyik álláshirdető csatorna hoz valóban jelentkezőket, mérni kell, mennyien és honnan érkezve küldték el az űrlapot

vagy kattintottak az emailcímre. Ebben a Google ingyenes eszköze, a Google Analytics tud segíteni.

Google Ads keresőhirdetések – az éppen állást keresők elérésére

A Google keresőhirdetések logikája rendkívül egyszerű:

megadjuk a pozíció nevét (kulcsszó), megírjuk a hozzá kapcsolódó hirdetésszöveget, és ha valaki ilyen állást keres a Googleben, akkor találkozik a hirdetésünkkel.

Gyakorlatban ennél azért persze jóval komplexebb a rendszer működése, de a lényege ennyi. A végeredmény pedig ott a találati lista tetején:

Google Ads hirdetések a munkaerő toborzásban

 

 

Az Intersnacknek így mindenképpen jobbak az esélyei targoncást találni, mintha csak egy lenne a Professionon elérhető 14 aktuális targoncás állás közül.

Mennyibe kerül? Csak akkor kell fizetni, ha valaki kattint a hirdetésre. Általában 20-90 Ft között mozog egy kattintás ára.

 

Google Display hirdetés – az éppen nem (biztos, hogy) állást kereső munkavállalók elérése

Google Display hirdetések szöveges és banneres hirdetések, amik mobil alkalmazásokban és különböző weboldalakon jelennek meg. Pl. index.hu, origo.hu, hasznaltauto.hu, portfolio.hu stb.

Mivel a Google erősen figyel minket, ezért ismeri az egyes internetezők érdeklődését és viselkedését, így sejti, ha éppen valaki állást keres. Sőt, azt is sejti, hogy milyen területen keresünk állást. Így konkrétan célozhatók bizonyos ágazatok állásai iránt érdeklődő felhasználók, pl:

A Google a weboldalakat is figyeli, ezért az is tudja, melyik miről szól.

Azaz a pl. a nyitott informatikus állásunkat meg tudjuk mutatni azoknak a felhasználóknak, akik Informatikai és műszaki állások iránt érdeklődnek,  miközben ilyen témájú oldalt néznek, és Győr 30 km körzetében laknak. Vagy éppen csak híreket olvasnak.

Maga a Google Display hirdetési megoldás márkaépítésre (employer branding) is kifejezetten hasznos, hiszen elérhető költésből megtalálható egy adott földrajzi régió internet használatra képes lakossága, érdeklődés, életkor, nem stb. alapján szelektálva.

Mennyibe kerül? Itt is kattintás alapján kell fizetni, 30-80 Ft közötti kattintási ár mellett általában.

 

Facebook Jobs – ami ingyen van

Egyre több cég használja a Facebook ingyenes állás felületét: https://www.facebook.com/jobs. Nem túl trükkös, meg kell adni kötelezően az állás nevét, leírását, helyét, és már látható is lesz a környékbeli állásajánlatok között. A munkavállalók a Facebook elhagyása nélkül tudják az érdeklődésüket kifejezni egy-egy állás iránt. Sőt a Facebook még kis menedzsment felületet is ad, ahol lehet jelölni, melyik jelentkezővel milyen státuszban tart a folyamat. A tapasztalatok alapján kék galléros munkaerő toborzásában hatékonyabb, de tesztelni mindig érdemes.

 

Facebook hirdetések az állások kiemelésére

A Facebook Jobs hátránya, hogy aki nem megy oda megnézni, az nem látja, hogy nálunk éppen szabad állások vannak. Ezért vagy

  1. a Facebook Jobs bejegyzésünket érdemes megpromózni, vagy
  2. Facebook hirdetéssel a weboldalunkra terelni a felhasználót, ahol tud jelentkezni.

A Facebookon lehet végzettségi szintre, érdeklődésre, iparágra, nemre, életkorra szűrni, bár ez utóbbi kettőt hajlamos néha diszkriminációra hivatkozva megvitatni a rendszer.  De például egy Győr környéki, informatikai érdeklődésű, felsőfokú végzettségű célzással már van esélyünk informatikust találni.

A Facebook Jobs + Facebook hirdetés kombó használatáról egy igaz történet. Becsszó, nem magamnak küldtem az emaileket, hogy tudjak itt villogni 🙂

Mennyibe kerül egy jelentkező megszerzése?

Ha közismerten mi vagyunk a környék legrosszabb hírű munkáltatója, akkor többe. Ráadásul nagyban függ attól is, milyen pozícióra keresünk embert. Nem mindegy, hogy betanított munkás, vagy Java programozó 10+ év vezetői tapasztalattal.

De az eddigi tapasztalataink alapján a fent említett megoldásokkal egy állásra jelentkező 1500-8000 Ft között volt hozható. 

 

Ha kipróbálnátok a fenti megoldásokat, csak bátran! 😉