A rövid válasz: igen, elérhető. A kérdés, viszont inkább az, hogy hol és hogyan. És miként éri meg a hirdetőknek! De indítsuk távolabbról!
Mennyien? Sokan!
A hazai 16-74 éves lakosság 76%-a hetente legalább egyszer használja az internetet.
Jellemzően azért a gazdálkodók ebbe az életkor sávba beleesnek. Mivel gazdaságilag aktívak, még inkább rá vannak kényszerítve a használatra. Így joggal feltételezzük, hogy a gazdálkodók körében az arány még 76%-nál is nagyobb.
Mire használják a gazdálkodók az internetet?
A válaszok nem meglepőek, ugyanarra, mint a nem-gazdálkodók. Pornó nézésre. Tájékozódásra. Közösségi médiában való lézengésre. Videónézésre. Ismerősökkel való csetelésre.
Hogy ezt jobban árnyalni tudjuk, segítségül hívjuk az Agrostratéga 2019-es kutatását (nagyon ajánlott, ha valaki a mezőgazdasággal foglalkozókat akarja elérni), mely az “Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban” címre hallgat. Ebből az derül ki, hogy a gazdálkodók
74% eleve inkább online keresi a szakmai információkat (39 év alatt 83%!). (ez 2017-ben 68% és 80% volt)
A keresett információk elsősorban:
- időjárás (mi más),
- agrárhírek,
- szakcikkek,
- piacok és árak
- pályázatok
A “keresi” kifejezésbe feltehetően belepasszol az agrárportálokon túl a Google kereső használata is, hiszen 96%-ot meghaladhatja a hazai internetezők körében.
A termelőket sem kerülte el a social media láz!
A Facebookra a gazdák 75%-a időnként belép. 60%-a pedig legalább hetente.
Viszonyításként: a legnépszerűbb agrárportálra 53% jut el hetente.
A Youtube-ot alkalomszerűen még többen használják, a gazdák 90%-a néz videókat a neten.
Bár egyelőre a szakmai információkat csak a 19%-uk keresi videós formában, viszont ebben közrejátszhat az is, hogy jóval kevesebb anyag elérhető.
Legjelentősebben az Instagram nőtt 2017-hez képest. 25%-ról 34%-ra nőtt a használata. (Az Instagram is a Facebook hirdetéseken keresztül érhető el)
Forrás: Agrostratéga: Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban – 2019
A Facebook az üzenetküldők között kikerülhetetlen játékos, és még nagyobbra nőt 2 év alatt:$ a termelők 61%-a használja a Facebook Messengert. (2017-ben 52%!)
Forrás: Agrostratéga: Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban – 2019
Okostelefon? Laptop? Az eszköz…
2017-ben először megelőzte az okostelefon használók száma a számítógép használókét, és a gazdák 69%-a használta. 2019-re már 81% használ okostelefont!
Forrás: Agrostratéga: Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban – 2019
A másik oldal: hirdetői szemmel
Már 2015 óta előzi az internetes reklámköltés a korábban vezető tv hirdetéseket. Az összes hazai hirdetési költés 31,71%-a megy internetes hirdetésekre.
Forrás: https://mrsz.hu/kutatas/reklamkoltes/reklamtorta-2018
Az összes hazai online reklámköltésnek pedig 55%(!) megy a globális szereplőkhöz, ami elsősorban a Google és Facebook hirdetéseket jelenti!
Miért jók a Google Ads és Facebook hirdetési megoldásai a gazdák elérésében?
- Mind az átlag magyarok, mind a gazdálkodók és mezőgazdaságban dolgozók is arra járnak az interneten, ahol a Google és Facebook hirdetési rendszerein keresztül elérhetőek:
- Facebook: nem meglepő módon Facebook saját hirdetési rendszerén át elérhetőek a felhasználói
- Instagram: bár kevésbé népszerű (még), és inkább a fiatalok körében, de holnap ők lesznek a döntéshozók – a Facebook tulajdona, szintén a Facebook hirdetési rendszerén keresztül elérhetőek a felhasználói
- Facebook Messenger: már itt is elérhetőek a Facebook hirdetések
- Google Kereső: ha valaki keres, megjelenhetnek neki hirdetések, amikről a felhasználók jó része nem is tudja, hogy hirdetés. Emlékeztetőül: az internetezők (és a gazdák ugye azok) 96%-a használja.
- Google Banneres (Google Display Network) hirdetési megoldásai: például megjelennek hirdetések az időjárás mobil alkalmazásokban. Hogy is volt fent, milyen információkat néznek a neten a gazdák?
- Youtube: az már kiderült, a gazdák szeretik. És a hirdetők? Pedig a Google hirdetési felületein könnyedén és akár célzottan elérhetőek a mezőgazdasági szakemberek is.
- Mivel a Google és Facebook is reklámokból él főleg, a céljuk az, hogy a lehető leghatékonyabb hirdetési megoldásokat kínálják. Ehhez elengedhetetlen, hogy minél többet tudjanak a felhasználókról. Így sokkal pontosabb célzási lehetőségeket tudnak nyújtani:
- Életkor, nem, földrajzi elhelyezkedés: pl. 25 év feletti vidéki férfiakat célozhatjuk, Budapest hobbigazdálkodóit kizárva.
- Érdeklődés: az internetes tevékenységük alapján a mezőgazdaság iránt érdeklődő felhasználókat érhetjük el pl. a Facebookon (akik továbbra is 25+ év, vidéki férfiakra szűkíthetők).
- Amerre a felhasználó jár: például éppen időjárás alkalmazást néz, találkozhat a Google hirdetésünkkel (és 25+ éves, vidéki férfi).
- Remarketing: már járt a weboldalunkon, akkor szerte az interneten találkozhat később a hirdetésünkkel. Az egyik leghatékonyabb hirdetési célzás!
(Persze a fentieken kívül még jó pár online marketing megoldással célozhatóak a gazdák, kezdve az agrárportálokon történő hirdetéssel, vagy a hírlevelekkel, ám ebben a cikk sorozatban elsősorban a Google és Facebook által kínált, és a magyar vállalkozások körében legnagyobb arányban használt hirdetési megoldásokról lesz szó. )
Hogy az egyes eszközök és felületek, valamint a hozzájuk tartozó célzások miként használhatóak a gazdálkodók elérésében?
Na pont erről lesz szó a következő blog posztban. Elsőként a gyors vevői reakció (vásárlás, regisztráció stb.) kiváltásában jellemzően leghatékonyabbal kezdjük: a Google Kereső hirdetéseiben rejlő lehetőségeket járjuk körbe. A képen például rögtön van 4 ilyen hirdetés is:
Ne maradj le a folytatásról, dobj egy likeot! 😉