Elérhető-e az interneten a magyar gazdálkodó? Nézzük meg hirdetői szemmel! – Google és Facebook hirdetések az Agráriumban 1. rész.

A rövid válasz: igen, elérhető. A kérdés, viszont inkább az, hogy hol és hogyan. És miként éri meg a hirdetőknek! De indítsuk távolabbról! 

Mennyien? Sokan!

A hazai 16-74 éves lakosság 76%-a hetente legalább egyszer használja az internetet.

Jellemzően azért a gazdálkodók ebbe az életkor sávba beleesnek. Mivel gazdaságilag aktívak, még inkább rá vannak kényszerítve a használatra. Így joggal feltételezzük, hogy a gazdálkodók körében az arány még 76%-nál is nagyobb.

Mire használják a gazdálkodók az internetet?

A válaszok nem meglepőek, ugyanarra, mint a nem-gazdálkodók. Pornó nézésre. Tájékozódásra. Közösségi médiában való lézengésre. Videónézésre. Ismerősökkel való csetelésre.

Hogy ezt jobban árnyalni tudjuk, segítségül hívjuk az Agrostratéga 2017-es kutatását (nagyon ajánlott, ha valaki a mezőgazdasággal foglalkozókat akarja elérni), mely az “Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban” címre hallgat. Ebből az derül ki, hogy a gazdálkodók

68% eleve inkább online keresi a szakmai információkat (39 év alatt  80%!).

Forrás: Agrostratéga: Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban – 2017

A keresett információk elsősorban:

  • időjárás (mi más),
  • agrárhírek,
  • szakcikkek,
  • pályázatok,
  • piacok és árak

 

A “keresi” kifejezésbe feltehetően belepasszol az agrárportálokon túl a Google kereső használata is, hiszen 96%-ot  meghaladhatja a hazai internetezők körében.

 

A termelőket sem kerülte el a social media láz!

A Facebookra a gazdák 73%-a időnként belép. 64%-a pedig egészen gyakran.

Viszonyításként: a legnépszerűbb agrárportálra 83% jut el alkalmanként, és 65% legalább havonta többször.

A Youtube-ot alkalomszerűen még többen használják, a gazdák 85%-a néz videókat a neten.

Bár egyelőre a szakmai információkat csak a 20%-uk keresi videós formában, viszont ebben közrejátszhat az is, hogy jóval kevesebb anyag elérhető.

 

Forrás: Agrostratéga: Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban – 2017

 

A Facebook az üzenetküldők között kikerülhetetlen játékos, a termelők 52%-a használja a Facebook Messengert.

 

Forrás: Agrostratéga: Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban – 2017

 

Okostelefon? Laptop? Az eszköz…

2017-ben először megelőzte az okostelefon használók száma a számítógép használókét, és a gazdák 69%-a használja. A 39 év alatti termelőknek pedig 89%-a.  (Hasonló arányt mért az NMHH kutatása is.)

Forrás: Agrostratéga: Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban – 2017

 


A másik oldal: hirdetői szemmel

Már 2015 óta előzi az internetes reklámköltés a korábban vezető tv hirdetéseket. Az összes hazai hirdetési költés 31,71%-a megy internetes hirdetésekre.

Forrás: http://mrsz.hu/kutatas/reklamkoltes/reklamtorta-2017

 

Az összes hazai online reklámköltésnek pedig 53%(!) megy a globális szereplőkhöz, ami elsősorban a Google és Facebook hirdetéseket jelenti!

Miért jók a Google AdWords és Facebook hirdetési megoldásai a gazdák elérésében?

  1. Mind az átlag magyarok, mind a gazdálkodók és mezőgazdaságban dolgozók is arra járnak az interneten, ahol a Google és Facebook hirdetési rendszerein keresztül elérhetőek:
    • Facebook: nem meglepő módon Facebook saját hirdetési rendszerén át elérhetőek a felhasználói
    • Instagram: bár kevésbé népszerű (még), és inkább a fiatalok körében, de holnap ők lesznek a döntéshozók – a Facebook tulajdona, szintén a Facebook hirdetési rendszerén keresztül elérhetőek a felhasználói
    • Facebook Messenger: már itt is elérhetőek a Facebook hirdetések
    • Google Kereső: ha valaki keres, megjelenhetnek neki hirdetések, amikről a felhasználók jó része nem is tudja, hogy hirdetés. Emlékeztetőül: az internetezők (és a gazdák ugye azok) 96%-a használja.
    • Google Banneres (Google Display Network) hirdetési megoldásai: például megjelennek hirdetések az időjárás mobil alkalmazásokban. Hogy is volt fent, milyen információkat néznek a neten a gazdák?
    • Youtube: az már kiderült, a gazdák szeretik. És a hirdetők? Pedig a Google hirdetési felületein könnyedén és akár célzottan elérhetőek a mezőgazdasági szakemberek is.
  2. Mivel a Google és Facebook is reklámokból él főleg, a céljuk az, hogy a lehető leghatékonyabb hirdetési megoldásokat kínálják. Ehhez elengedhetetlen, hogy minél többet tudjanak a felhasználókról. Így sokkal pontosabb célzási lehetőségeket tudnak nyújtani:
    • Életkor, nem, földrajzi elhelyezkedés: pl. 25 év feletti vidéki férfiakat célozhatjuk, Budapest hobbigazdálkodóit kizárva.
    • Érdeklődés: az internetes tevékenységük alapján a mezőgazdaság iránt érdeklődő felhasználókat érhetjük el pl. a Facebookon (akik továbbra is 25+ év, vidéki férfiakra szűkíthetők).
    • Amerre a felhasználó jár: például éppen időjárás alkalmazást néz, találkozhat a Google hirdetésünkkel (és 25+ éves, vidéki férfi).
    • Remarketing: már járt a weboldalunkon, akkor szerte az interneten találkozhat később a hirdetésünkkel. Az egyik leghatékonyabb hirdetési célzás!

(Persze a fentieken kívül még jó pár online marketing megoldással célozhatóak a gazdák, kezdve az agrárportálokon történő hirdetéssel, vagy a hírlevelekkel, ám ebben a cikk sorozatban elsősorban a Google és Facebook által kínált, és a magyar vállalkozások körében legnagyobb arányban használt hirdetési megoldásokról lesz szó. )

Hogy az egyes eszközök és felületek, valamint a hozzájuk tartozó célzások miként  használhatóak a gazdálkodók elérésében?

Na pont erről lesz szó a következő blog posztban. Elsőként a gyors vevői reakció (vásárlás, regisztráció stb.) kiváltásában jellemzően leghatékonyabbal kezdjük: a Google Kereső hirdetéseiben rejlő lehetőségeket járjuk körbe. A képen például rögtön van 4 ilyen hirdetés is: 

 

 

 

Ne maradj le a folytatásról, dobj egy likeot! 😉